Oppgave og strikketips
Det er utfordrende å lære en hel klasse å strikke. Men mange ganger går det også overraskende bra. Gode forberedelser kan være avgjørende for hvor vellykket dette blir. Det som er helt sikkert er at det er mange elever som blir bitt av strikkebasillen. Og det er flott å kunne bidra til å gi barn en ny fritidsaktivitet! Denne teksten er hentet fra Tekstil-heftet.
Jeg pleier alltid å skrive på ukeplanen noen uker før oppstart at vi snart skal strikke. Der oppfordrer jeg alle som har mulighet til det å lære sine barn å strikke. Gjør det gjerne i forbindelse med vinter-eller påskeferie da mange har bedre tid.
Del med fordel ut et eget strikkebrev med tips og forklaringer. Legg ved linker til mine instruksjonsfilmer som ligger her på kh-timen.no.
Et annet godt tips er at det er enklest å lære å strikke med tykke pinner og garn. Billig garn og pinner kan man kjøpe på Europris, Sparkjøp, Nille ol butikker. Det hender også at jeg låner ut dette til de som ikke får til å skaffe det selv.
Så hvis du er heldig kan mange elever allerede strikke litt når dagen for oppstart kommer. Det hjelper veldig at noen kan.
Det er også en idé og høre om det er besteforeldre eller andre som har lyst til å komme å hjelpe til når man skal starte opp med strikking. Eller kanskje man har en pensjonistforening i nærmiljøet man kan høre med. Jo flere hjelpende hender man har tilgang til, jo enklere blir oppstarten.
Jeg pleier alltid å legge opp masker med forskjellige farger på forhånd. Da strikker jeg samtidig et par omganger så alle har et greit utgangspunkt å begynne med. På denne måten unngår man veldig mye venting og kaos ved oppstart.
Samle sammen elevene som ikke kan strikke i en halvsirkel. Bruk min instruksjonsfilm på storskjerm foran dem, eller forklar selv. Fordelen med å bruke filmen er at alle da vil se tydelig. Et alternativ kan være at elever sitter med pc foran seg og følger instruksjonene i eget tempo.
Første punkt er å få alle til å holde pinner og garn riktig. Mange holder krampaktig fast i pinnene. Da blir det veldig vanskelig og slitsomt å strikke. Få de til å senke skuldrene og slappe av. Pass på at alle holder riktig før du går videre.
Vis hvordan man strikker. Bruk filmen eller forklar selv. Gjør det sakte mange ganger før de får prøve. Forklar hele tiden hva du gjør. Jeg pleier bare å si; inn – hente tråd – ut – hekte av. Få elevene til å si dette mens de prøver selv. Gang på gang til det er automatisert.
Vis hvordan man gjør når man har strikket ferdig en pinne. Finnes også som forklaring på instruksjonsfilm.
Det blir ofte mange rare resultater når man lærer barn å strikke. Plutselig har de dobbelt så mange masker som de starta med, eller mange mister masker. Få elevene til å telle opp antall masker ofte så de har oversikt. Skriv på tavla hvor mange masker de alltid skal ha på pinnene.
Lær elevene å strikke to og to masker sammen igjen om det trengs. Jeg pleier aldri å bruke tid på å rekke opp eller hente opp mista masker så sant det ikke er ekstremt ødeleggende for resultatet. På bakgrunn av dette har jeg utviklet to oppgaver hvor det ikke gjør så mye om man har mista masker.
Her presenterer jeg den ene av to strikkeoppgaver du finner i Tekstil-heftet. Dette er den samme oppgaven som vises som eksempeloppgave på kh-timen.no.
Utskrifstvennlig oppgavetekst finner du her.
En enkel oppskrift på hvordan man tegner en blomst, kan i mange grupper være smart å bruke. Jeg har hatt stort hell med å gå gjennom denne fremgangsmåten på tavla før elevene tegner sine blomster.
Her finner du alle veiledningsfilmene det er referert til i oppgaven.
Eksempler på elevarbeider:
Lykke til!
Leave a Reply