Hva gjør man med en lang, lang gang?
Det har jeg tenkt på siden jeg startet å jobbe på Vestfossen barneskole for tre år siden. Og på nettet finner man jo heldigvis inspirasjon til det aller meste.
På Art is Basic fant jeg min inspirasjon. Jeg foretok noen tilpasninger for at det skulle passe inn hos oss, men i all hovedsak brukte jeg den samme fremgangsmåten som vises i dette innlegget.
Det ble umulig å ta et bilde av hele veggen. Så her kan du heller se en video av resultatet:
På vårparten i fjor jobbet 7.trinn med denne oppgaven. De ble delt inn i grupper på 2-3 elever som hadde ansvar for hver sin figur. Noen hadde et klassetrinn som tema, andre hadde skolefag som tema. For at vi skulle fylle hele den lange gangen og for at gruppene ikke skulle bli for store fikk to grupper lærer som tema, mens en tredje gruppe fikk ansvar for å lage en figur som gjenspeiler hele skolen.
Den første økta jobbet elevene med planlegging. Først så vi på bildene og videoen fra Art is Basic. Deretter lagde gruppene skisser over hva figurene skulle holde i henda og hvilken stilling den skulle stå i. Kriteriet var at figuren skulle ses fra siden og at det skulle se ut som at personen gikk fremover. Videre planla de om de ville ha med andre illustrasjoner som passet til faget/klassetrinnet de skulle jobbe med. Til slutt besøkte de ulike gruppene klassene på skolen for å få innspill til ord som skulle skrives rundt figurene.
Neste økt tegnet vi silhuettene. Vi fant et mørkt rom og brukte en arbeidslampe som lyskilde. Modellene holdt de ulike gjenstandene i hendene, slik at alt ble tegnet i samme omgang. Når omrisset var tegnet ferdig, fjernet vi gjenstandene som ble holdt mens modellene hadde hendene i nøyaktig samme posisjon. Deretter tegnet vi hendene, slik at alt som skulle males svart ble en hel figur. Det var litt vanskelig for modellene å stå helt stille lenge nok, og for elevene å tegne fort nok, så det var flere grupper som trang hjelp til å tegne rundt. Til slutt ble figurene klippet ut. Gjenstandene som ble holdt i hendene ble klippet fra figuren og lagt til side.
Tredje økt tapet vi figurene, bare figuren ikke gjenstandene, opp på veggen. Det kan være veldig smart å ha alle figurene ferdig utklippet slik at det blir lettere å plassere de med lik avstand. Elevene tegnet rundt silhuettene med blyant og begynte å male de svarte. Vi brukte en smal pensel ytterst i kantene og en større pensel til de store flatene. Elevene fant fort ut hvem som fikk ansvar for ytterkantene hvor det var veldig viktig å være nøyaktig. Det var behov for to strøk med svart maling.
Da var vi kommet til fjerde økt. Når den svarte malingen var unnagjort fant vi frem tegningene av gjenstandene figurene skulle holde i hendene. Disse ble tapet opp og omrisset ble tegnet med blyant. Videre ble detaljer tegnet med blyant. Så fant vi frem farger og begynte å male. Vi snakket om hvordan man skaper form på gjenstandene, slik at de ikke skulle bli helt flate.
Femte økt ble brukt på videre maling.
I sjette økt fant vi frem alle ordene som ble foreslått av de ulike klassene til å ha rundt ordene. Gruppene valgte ut de ordene de syntes passet og la til nye om det var behov for det. Det var også smart å ta en ekstra sjekk på om alle ord var stavet riktig. Vi brukte bokstav sjablonger fra CC-hobby, og de fungerte utmerket. Vi hadde en gjennomgang på hvordan ordene skulle skrives. De måtte passe på at alle bokstavene hadde lik avstand mellom figur og bokstav, og at det var samme avstand mellom bokstavene. Ordene skilte de fra hverandre med en prikk. Alle ordene skulle vende inn mot figuren, det var også noe å tenke på. Vi fant ut at det var enklest å beregne avstanden på ordene ved å skrive de etter hverandre og ikke ett ord her og ett ord der. Etterhvert fant vi også ut at på høyre side av figuren var det smartest å begynne med ordene øverst, mens det på venstre side var best å begynne nederst. Dette var en økt det var ekstra viktig å hole fokus. Plutselig hadde man hoppet over en bokstav eller to, eller man kom helt skeivt ut. Vi brukte blyant og viskelæret ble også flittig brukt.
I den sjuende økta var det noen grupper som fortsatte med sjablong og blyant. Andre grupper var klare til å fargelegge ordene. Vi brukte POSCA-tusjer i medium tykkelse. Ord som kom etter hverandre skulle være i ulik farge og alle fargene skulle brukes. Prikkene mellom ordene skulle være svarte.
I den åttende økta var det ferdigstillelse av alle ord. Vi brukte også svart tusj til å tegne opp konturene rundt alle gjenstander.
Når hele veggen var ferdig malt sprayet jeg figurene med lakk. Det var spesielt viktig å få et beskyttende lag over bokstavene og der det var tegnet med POSCA tusj.
Noen erfaringer:
- Dekk til gulv med papp
- La hver gruppe ha en våt klut tilgjengelig for å tørke bort feil og malingssøl
- Det kan være greit å ha en enkel ekstraoppgave til de som trenger en pause
- Kjøp akrylmaling av litt bedre kvalitet enn man kanskje gjør til vanlig
- Det var veldig greit å ha den opprinnelige veggmalingen tilgjengelig så det var mulig å male over sølte flekker som ikke ble tørket bort tidsnok
- Dette er en krevende oppgave som fort kan drøye ut i tid