Det er mange faktorer som påvirker en undervisningstime. Her vil gi deg en del tips og knep jeg har tilegnet meg gjennom mange år som lærer i kunst og håndverk. Noen ganger kan enkle løsninger være det som utgjør forskjellen på kaos eller kontroll. Alle som underviser i praktiske fag vet at det medfører andre utfordringer enn teoretiske fag. For mange er nok dette helt opplagt og unødvendige tips. Men kanskje det for andre kan være akkurat det lille tipset de ikke har tenkt på selv.
Jeg har best erfaring med å gi oppgaver med et gitt motiv. Ofte er det det å få kjennskap til nye materialer og å lære seg nye teknikker som står i fokus. Valgfrihet rundt motiv resulterer ofte i frustrerte elever, og man ender gang på gang opp med motiv som består av favoritt fotballag eller andre idoler. Ved å gi elevene et bestemt motiv blir de utfordret på å tenke kreativt og skape sitt eget uttrykk utifra en klar begrensning. Og da blir det så veldig gøy for elevene den gangen de får frie tøyler og kan lage/dekorere med akkurat det de vil.
Det er ikke alt verktøy man har til alle elevene samtidig. Det kan være alt fra antall sager til svipenner og symaskiner. I de aller fleste oppgaver kan rekkefølgen på gjennomføringen varieres. Hvis elevene skal følge samme rekkefølge vil arbeidet stoppe helt opp hvis alle skal vente på samme verktøy samtidig. I disse tilfellene er det smart å sette opp en liste etterhvert som de blir klare til f esk å bruke svipenn. Mens de venter på sin tur jobber de med andre trinn i prosessen.
Elever er forskjellige, noe som resulterer i forskjellige produkter – heldigvis! For at alle skal få så vellykkede produkter som mulig utifra sine forutsetninger er det viktig å sette noen klare krav til kvalitet som er gjennomførbare og overkommelige for alle. Slik som at alle sårkanter på treprodukter er pusset, at produkter som er malt er dekket med maling overalt, at løse tråder er klippet av på tekstilprodukter osv. Noen ganger er elevene mer opptatt av å bli fort ferdig enn å kvalitetssikre arbeidet. Det å være opptatt av kvalitet utgjør den store forskjellen på det ferdige produktet.
En stor utfordring er at elever sjelden blir ferdig med oppgaver samtidig, spesielt oppgaver som går over lang tid. Dette løser jeg noen ganger ved at de elevene som er ferdig blir ekstralærere, hvis det er behov for det. Andre ganger får de små ryddeoppgaver. Hvis det er snakk om flere økter gir jeg en ekstraoppgave. Det kan være i form av en oppgave som har hatt felles oppstart tidligere, og ligger klar i skuffen til å jobbes på fra tid til annen, f eks et strikketøy eller broderioppgave. På den måten har man en ekstraoppgave gående gjennom hele året. Eller man kan gi enkle oppgaver som er mer eller mindre selvgående.
En forutsetning for vellykket rydding er at elevene vet hvor alle ting skal være. Derfor kan det være smart å bruke god tid til å bli kjent på spesialrommene. Gjør noe gøy ut av det i oppstarten av skoleåret, et rebusløp, en form for orientering, quiz eller lignende. Vaske- og ryddekurs kan også være smart. Ved å bruke god tid til innarbeiding av rydderutiner til å begynne med, går dette mer eller mindre av seg selv etterhvert. Ansvarsområder til hver enkelt elev gjør at ingen kan snike seg unna og finne på noe annet mens ryddingen pågår.
Å være godt forberedt er en opplagt faktor for vellykkede timer i alle fag. I KH innebærer dette også ting man kanskje ikke umiddelbart tenker på som forarbeid. Alt som kan gjøres klart på forhånd er smart å ha klart, da kan man spare seg for unødvendige hjelpekøer og antydning til kaos. Det kan være at man har tredd tråd i nåler, klippet opp stoffbiter i ulike farger, kappet opp planker som skal brukes osv. I noen oppgaver er det i tillegg behov for en del hjelp fra lærer i perioder. Ofte er dette ting som kan gjøres mellom øktene og ikke mens elevene er der. Dette er både tidsbesparende og ikke minst kaoskontrollerende.